OPERA ….. voor viool en piano!

Mathieu van Bellen (viool) met Mathias Halvorsen (piano)

Voor wie zich afvraagt of het mogelijk is om een volledige opera terug te brengen tot twee instrumenten, het antwoord daarop is: ja! Violist Mathieu van Bellen en de Noorse pianist/componist Mathias Halvorsen hebben het al bewezen, zowel in Noorwegen, Duitsland (o.m. Elb Philharmonie) als in Nederland (Oranjewoudfestival, Hoorn Festival, Scaldis Festival en Porgy en Bess/Terneuzen). In een eigen bewerking van twee van Puccini’s opera’s La Bohème en Tosca brachten zij het talrijke publiek in extase. Voor seizoen 2023-‘24 staat nu ook de opera Salomé van Richard Strauss op hun repertoire.

De twee musici brachten de partijen van de solisten, het koor en het orkest terug tot een werk voor viool en piano. U krijgt iedere maat van de opera te horen en tegelijkertijd wordt het libretto geprojecteerd op een scherm waardoor u het verhaal kunt volgen. Een magische ervaring, opera op kamermuziekformaat!

U kunt nu kiezen uit onderstaande drie opera’s:

  • PUCCINI: LA BOHÈME (4 bedrijven, 2 x 45 minuten)
  • PUCCINI: TOSCA (3 bedrijven, 2 x 45 minuten)
  • STRAUSS: SALOMÉ (1 bedrijf, 90 minuten zonder pauze)

Hun eersteling La Bohème is een van Puccini’s mooiste opera’s en wordt gekenmerkt door vrolijkheid, dramatiek en prachtige melodielijnen. Het idee achter het project van Halvorsen en Van Bellen is om dit meesterwerk op een nieuwe, transparante en intieme manier voor het voetlicht te brengen en geschikt te maken voor een publiek dat niet gewend is om opera te bezoeken. In deze versie smelten de woorden, de muziek en het verhaal op een puur poëtische manier samen. Daarmee wordt La Bohème meer benaderd vanuit het perspectief van een vertelling dan van een vertoning. Het is de verbeeldingskracht die de sleutel vormt om Puccini’s wondere wereld te betreden. De woorden en het verhaal komen tot leven door tekst die tijdens de voorstelling achter het toneel wordt geprojecteerd.

(Vertaalde) recensie La Bohème uit: Neu Musikzeitung (NMZ.de)

…Norwegian pianist Mathias Halvorsen and Dutch violinist Mathieu van Bellen follow Puccini’s detailed playing instructions, at the end they even reach the actual Toscanini tempi. Van Bellen sometimes seems to grow a sixth and seventh finger and Halvorsen two more hands, especially in the second act, when they let the Bohemians rejoice in the hustle and bustle of Montmartre, with its intermixing of children’s choir and military band. Behind the stage, texts and stage directions are projected on a large screen, so that in the minds of the audience Rodolfo’s attic room, the streets of Paris, and Mimi’s deathbed come to life more vividly than on any opera stage. Puccini’s music, liberated from all its furnishings, reaches right into the unguarded regions of the listener’s vulnerable heart, allowing the audience to indulge with unfettered delight in between virtuosity and kitsch. A particularly rewarding venture – but looking back on the entire festival, every smallest opportunity is remarkable, where the music itself does just as it pleases, true to the Podium motto.

 

ACHTERGROND MUSICI EN ARRANGEURS:

De Noorse pianist, componist en uitvoerend kunstenaar van bijzondere projecten, Mathias Halvorsen woont momenteel in Reykjavik, maar reist de hele wereld over. Van alles wat hij doet, en dat is heel wat, maakt hij opwindende genre-uitdagende en -overstijgende projecten. Zo geeft hij sinds 2010 concerten in volledige duisternis als oprichter en lid van het veelgeprezen LightsOutTrio.

Een van zijn laatste soloprojecten is een multi-release opname van Bachs The Well-Tempered Clavier op prepared piano. Het eerste deel werd in november 2018 uitgebracht op Backlash Music als: “The Well-Prepared Piano, vol. 1”.

Vanaf 2018 is Mathias, als een van twaalf jonge musici door Podium Esslingen geselecteerd om deel te nemen aan het Duitse fellowshipprogramma www.bebeethoven2020.com Tweehonderd vijftig jaar na de geboorte van een van de meest innovatieve componisten van deze tijd, krijgen deze musici de kans onderzoek te doen naar essentiële vragen als “Wat is compositie? Hoe werken muziek en technologie samen? Wat is de toekomst van klassieke muziek in een geglobaliseerde wereld en hoe ziet de creatie van muziek van de toekomst eruit?”

Een overzicht van Mathias’ lopende projecten is te vinden op mathiashalvorsen.com

Violist Mathieu van Bellen, een groot liefhebber van de vioolstijl uit de vroege 20e eeuw, maakt niet alleen furore met het Busch Trio, maar ook als solist en kamermusicus in andere ensembles, zoals Het Reizend MuziekGezelschap waarvan hij sinds 2018 artistiek leider is. Hij is prijswinnaar en finalist van diverse internationale concoursen, waaronder de Yehudi Menuhin Competition in Londen en het Wieniawski Concours in Polen; in Nederland was hij prijswinnaar van zowel het Prinses Christina als het Oskar Back Concours en van de Grachtenfestivalprijs 2015. Concerten geeft Mathieu wereldwijd: in Europa, Azië en de VS, vooral ook als violist van het Busch Trio, dat in 2016 de prestigieuze Kersjesprijs ontving.

Mathieu werd in 2017 benoemd tot jongste ereburger van zijn geboorteplaats Hulst vanwege zijn tomeloze inzet om jong publiek in Zeeuws-Vlaanderen bij klassieke muziek te betrekken. Dit doet hij onder meer via het door hem opgerichte Scaldis Kamermuziek Festival, dat in 2018 zijn vijfjarig bestaan vierde. Mathieu maakte meerdere, door pers en publiek, zeer gewaardeerde CD-opnames. Eind 2019 verscheen een opname met viool-duetten van o.m Ysaÿe en Prokofjev, die hij maakte met echtgenote Maria Milstein, winnares van de Nederlandse Muziekprijs.