Mathieu van Bellen

viool

“…His Mozart reminded us of Grumiaux in terms of excellent taste and cantelina playing and his Tzigane took us back to Hirschhorn in his prime….” (Heather Kurzbauer, Strad Magazine, following the Oscar Back Competition Netherlands 2007).”

…..Van Bellen fraseert als een virtuoos uit vervlogen tijden. Zijn zelfverzekerde, messcherpe en toch fluwelen toon is een klein wondertje dat iedere noot een tint bijzonderder maakt…” (Joep Stapel in NRC aug. 2016)

“… His silvery gleam darted eloquently in the Beethoven, while the dark velveteen of the instrument’s lowest register perfectly suited Tchaikovsky’s sorrows…” (Geoff Brown, The Times, following a performance in Wigmore Hall, January 2015)…” 

Mathieu van Bellen, een groot liefhebber van de vioolstijl uit de vroege twintigste eeuw, maakt niet alleen furore met het Busch Trio, maar ook als solist en kamermusicus. Hij was prijswinnaar en finalist van diverse (inter)nationale concoursen, waaronder de Yehudi Menuhin Competition in Londen en het Wieniawski Concours in Polen; in Nederland was hij prijswinnaar van zowel het Prinses Christina als het Oskar Back Concours. Als winnaar van de Grachtenfestivalprijs 2015 gaf hij in 2016 als ‘artist in residence’ zes concerten tijdens het Grachtenfestival, waaronder ook het Prinsengrachtconcert. In 2017 was Mathieu solist bij het Nederlands Studenten Orkest, waar hij een werk van de Japanse componist Toru Takemitsu in een tournee langs 10 grote zalen ten gehore bracht. In de serie “Jonge Nederlanders” gaf hij in februari 2017 een zeer succesvol recital in de Kleine Zaal van het Amsterdamse Concertgebouw. Hij geeft regelmatig concerten in Europa, Azië en in de VS, en wordt uitgenodigd op diverse internationale kamermuziekfestivals.

Zijn eerste cd verscheen in 2014, met solowerken van Bach, Blaha en Bartók. Onlangs verscheen een, zeer goed besproken, cd met een live-opname van Mathieu in het Vioolconcert van Britten, met het Zeeuws Orkest o.l.v. Ivan Meylemans. Ook met het Busch trio maakte Mathieu meerdere, ook door de pers, zeer gewaardeerde cd-opnames.

in 2017 nam Mathieu de artistieke leiding van het Reizend MuziekGezelschap over van violist Christiaan Bor. Deze gaf ruim 35 jaar leiding aan dit ensemble, het eerste gezelschap dat in verschillende samenstellingen binnen één concert optrad. Daarmee introduceerde het RMG de nu zo bekende festivalcultuur in Nederland.

Met Mathieus insteek heeft het RMG een nieuwe ingang gekregen naar de jongere generatie, met gevarieerde programma’s in diverse samenstellingen en met musici zoals violisten Maria Milstein (o.m. winnares Nederlandse Muziekprijs), Birthe Blom, Joe Puglia, cellisten Quirine Viersen en Ella van Poucke, pianisten Natalia Milstein, Hanna Shybayeva, Nicolas van Poucke en Thomas Beijer, het Busch Trio, altviolisten Georgy Kovalev en Daniel Palmizio en hoornist Rob van de Laar (winnaar Nederlands Muziekprijs), en – zoals het Reizend MuziekGezelschap altijd heeft gedaan – met jonge talenten zoals bijvoorbeeld violiste Hawijch Elders, winnaar van de 2e prijs én de publieksprijs van het Oscar Back Concours 2018.

Mathieu werd in 2017 benoemd tot jongste ereburger van zijn geboorteplaats Hulst vanwege zijn tomeloze inzet om jong publiek in Zeeuws-Vlaanderen te betrekken bij klassieke muziek. Dit doet hij onder meer via het Scaldis Kamermuziek Festival, dat dit jaar zijn vijfjarig bestaan viert.

Mathieu speelt op de ex-Adolf Busch G.B. Guadagnini viool (Turijn 1783) en met een strijkstok van Dominique Peccatte, hem door private sponsoren in bruikleen gegeven.

You Tube links:
• G. Gershwin, Summertime (Grachtenfestival 2016, met Omri Epstein)
• You-Tube Channel Compris Artist Management: Mathieu van Bellen

Website Mathieu van Bellen