Quirine Viersen, cello

Quirine Viersen, a pupil of Heinrich Schiff amongst others, delivers particularly expressive accounts of the Cello Concerto and Ballade, both works beautifully written for the instrument and presenting the composer’s distinctively acerbic compositional style in a most convincing light.’  BBC MUSIC MAGAZINE (over Frank Martin: Celloconcert en Ballade, CD)

Quirine Viersen behoort internationaal tot de meest vooraanstaande muzikale persoonlijkheden van haar generatie. Met haar intense, uitdrukkingsvolle en virtuoze cellospel slaagt zij er voortdurend in collega’s, pers en publiek van haar grote muzikaliteit en meesterkracht te overtuigen.

Quirine streeft er in haar optredens altijd naar om met het publiek te communiceren, door het overbrengen van haar gevoel wil ze de muziek samen met haar toehoorders beleven, en hen met haar spel ‘raken’ .

Quirine was prijswinnaar op diverse internationale concoursen, in 1989 was zij de jongste prijswinnaar ooit op het Scheveningen Internationaal Muziekconcours. Daarna volgden het Rostropovich Concours in Parijs (1990), het Internationale Cello Concours in Helsinki (1991), en het toonaangevende Tchaikovski Concours in Moskou (1994).

In 1994 ontving zij bovendien de meest prestigieuze staatsprijs voor klassieke muziek, de Nederlandse Muziekprijs!

Als onderdeel van het winnen van de Credit Suisse Young Artist Award, trad Quirine tijdens het Luzern Festival 2000 op met de Wiener Philharmoniker onder leiding van Zubin Mehta.

Gevolg van deze mooie prijzen, was dat Quirine met vele toonaangevende symfonieorkesten als soliste kon spelen, zoals het KCO onder Herbert Blomstedt, Ingo Metzmacher en Bernard Haitink, het NedPho onder Marc Albrecht, St. Petersburg Philharmonic Orchestra/Valery Gergiev, Frankfurt Radio Symphony/Hugh Wolff, Israel Philharmonic Orchestra/Georges Pehlivanian, Wiener Kammerorchester/Heinrich Schiff, Malmö Symphony Orchestra/Lawrence Renes, Tokyo Metropolitan Symphony Orchestra/Jean Fournet.

Behalve met de standaard concerti van het cellorepertoire, heeft Quirine een grote band met de celloconcerten van Samuel Barber, Erich Korngold, Antonin Dvorak en met het Dubbelconcert van Joh. Brahms.

Haar interesse in hedendaagse muziek bracht haar in 2018 nog tot het uitvoeren van de wereldpremière van Glacier op De Cello Biënnale Amsterdam, een solowerk dat Jacob ter Veldhuis speciaal voor Quirine schreef.

Een grote passie van Quirine is ook het spelen in kamermuziekverband, zoals met een ensemble rond pianist Severin v. Eckardstein, met o.m. violist Alexander Sitkovetski en altvioliste Isabelle van Keulen waarmee zij in 2022 een tournee van acht concerten als pianokwintet langs de grote zalen van Nederland maakte.

Plannen voor de komende seizoenen: Quirine zal weer te gast zijn tijdens de Musiktage Mondsee in Oostenrijk, zij maakt een tournee door Duitsland met violiste Veronika Eberle, pianist Markus Becker en klarinettist Sharon Kam, (werken van Max Reger en Joh. Brahms); tijdens de Cello Biënnale 2024 zal Quirine met het Nederlands Kamerorkest het 1e celloconcert van Saint-Saëns ten gehore brengen.

In seizoen 2023-2024 toert Quirine samen met klarinettist Olivier Patey, violisten Maria Milstein en Mathieu van Bellen en altviolist Georgy Kovalev door Nederland met de klarinetkwintetten van Mozart en Brahms.

Samen met altvioliste Dana Zemstov vormt Quirine, met een aantal jonge talentvolle musici als pianist Nikola Meeuwsen, violiste Hawijch Elders en contrabassiste Sasha Witteveen het pianokwintet The Trouts.

Sinds 2022 is Quirine artistiek leider van het Bergense Duinstreek Kamermuziek Festival, dat ook in maart 2024 weer zal plaatsvinden.

In Het Concertgebouw organiseert Quirine (i.s.m. harpiste Kendra van Nes en pianist Daniël Kramer) de welbekende en succesvolle Babyconcerten.

Na gedurende een kleine twintig jaar een duo te hebben gevormd met pianiste Silke Avenhaus, ging Quirine nieuwe en succesvolle samenwerkingen aan met pianisten Enrico Pace en de kersverse winnaar van de Nederlandse Muziekprijs 2022, Thomas Beijer. Met grote regelmatig deelt zij het podium eveneens met musici als Liza Ferschtman en Antje Weithaas.

Quirine maakte ruim tien CD-opnames, haar meest recente (met Thomas Beijer) verschijnt najaar 2023 en bevat o.m. de sonates van Chopin, Poulenc en Escher.
Andere interessante opnames: het weinig gespeelde Celloconcert van Frank Martin; de cellosuites van Benjamin Britten, de celloconcerti in C en D van Joseph Haydn met het Combattimento Consort.

Naar aanleiding van haar opname van Bachs Cellosuites uit 2011, verscheen de volgende recensie in The Strad: ‘(Haar) interpretaties worden gekarakteriseerd door balans, verbeelding en een fijn gevoel voor fantasie.’

Een nieuwe kijk op het leven en daardoor ook op deze indrukwekkende muziek leidde tot een tweede complete opname, die eind 2018 op het label Barca Nova uitkwam.

Quirines eerste cellolessen kreeg ze van haar vader Yke Viersen (cellist in het KCO) waarna zij haar lessen vervolgde aan het Conservatorium van Amsterdam bij Jean Decroos en Dimitri Ferschtman. Voor Quirine was cellist en mentor Heinrich Schiff van zeer grote invloed op haar verdere carrière. Ook haar inspirerende contacten met cellisten Ralph Kirshbaum en Natalia Gutman hebben Quirine Viersen sterk gevormd.

Quirine Viersen speelt op de ‘Joseph Guarnerius Filius Andreae’ uit 1715, voorheen bespeeld door André Navarra. Deze werd haar, op voorspraak van Heinrich Schiff, welwillend ter beschikking gesteld door het Nationaal Muziekinstrumenten Fonds. Schiff deed haar voor dit instrument één van zijn strijkstokken cadeau.

https://www.quirineviersen.com/

You Tube Channel Compris AM: Quirine Viersen