LA BOHEME, VOOR VIOOL EN PIANO: door Mathieu van Bellen en Mathias Halvorsen

Voor wie zich afvraagt of het mogelijk is om een hele opera terug te brengen tot twee instrumenten, het antwoord daarop is: ja!

In dit splinternieuwe project voeren violist Mathieu van Bellen en pianist/componist Mathias Halvorsen Puccini’s La Bohème uit, in een door henzelf gemaakte bewerking. Daarbij brachten zij de partijen van de solisten, het koor en het orkest terug tot een werk voor viool en piano. Het geheel wordt ondersteund door geprojecteerde teksten, ondertitels, omschrijvingen en passages uit Henri Murgers roman Scènes de la Vie de Bohème, waarop de opera is gebaseerd.

La Bohème is een van Puccini’s mooiste opera’s en wordt gekenmerkt door vrolijkheid, dramatiek en prachtige melodielijnen. Het idee achter het project van Halvorsen en Van Bellen is om dit meesterwerk op een nieuwe, transparante en intieme manier voor het voetlicht te brengen en geschikt te maken voor een publiek dat niet gewend is om opera te bezoeken. In deze versie smelten de woorden, de muziek en het verhaal op een puur poëtische manier samen. Daarmee wordt La Bohème meer benaderd vanuit het perspectief van een vertelling dan van een vertoning. Het is de verbeeldingskracht die de sleutel vormt om Puccini’s wondere wereld te betreden. De woorden en het verhaal komen tot leven door tekst die tijdens de voorstelling achter het toneel wordt geprojecteerd.

ACHTERGROND MUSICI EN ARRANGEURS:

De Noorse pianist, componist en uitvoerend kunstenaar van bijzondere projecten, Mathias Halvorsen woont momenteel in Reykjavik, maar reist de hele wereld over. Van alles wat hij doet, en dat is heel wat, maakt hij opwindende genre-uitdagende en -overstijgende projecten. Zo geeft hij sinds 2010 concerten in volledige duisternis als oprichter en lid van het veelgeprezen LightsOutTrio. Een van zijn nieuwste soloprojecten is een multi-release opname van Bachs The Well-Tempered Clavier op prepared piano. Het eerste deel werd in november 2018 uitgebracht op Backlash Music als: “The Well-Prepared Piano, vol. 1”.

Vanaf 2018 is Mathias, als een van twaalf jonge musici door Podium Esslingen geselecteerd om gedurende twee jaar deel te nemen aan het Duitse fellowshipprogramma #bebeethoven. www.bebeethoven2020.com Tweehonderd vijftig jaar na de dood van een van de meest innovatieve componisten van deze tijd, krijgen zij de kans onderzoek te doen naar essentiële vragen als “Wat is compositie? Hoe werken muziek en technologie samen? Wat is de toekomst van klassieke muziek in een geglobaliseerde wereld en hoe ziet de creatie van muziek van de toekomst eruit?”

Een overzicht van Mathias’ lopende projecten is te vinden op mathiashalvorsen.com

Violist Mathieu van Bellen, een groot liefhebber van de vioolstijl uit de vroege 20e eeuw, maakt niet alleen furore met het Busch Trio, maar ook als solist en kamermusicus in andere ensembles, zoals Het Reizend MuziekGezelschap waarvan hij sinds 2018 artistiek leider is. Hij is prijswinnaar en finalist van diverse internationale concoursen, waaronder de Yehudi Menuhin Competition in Londen en het Wieniawski Concours in Polen; in Nederland was hij prijswinnaar van zowel het Prinses Christina als het Oskar Back Concours en van de Grachtenfestivalprijs 2015. In de serie “Jonge Nederlanders” gaf hij in 2017 een zeer succesvol recital in de Kleine Zaal van het Amsterdamse Concertgebouw. Concerten geeft Mathieu wereldwijd: in Europa, Azië en de VS, vooral ook als violist van het Busch Trio, dat in 2016 de prestigieuze Kersjesprijs ontving.

Mathieu werd in 2017 benoemd tot jongste ereburger van zijn geboorteplaats Hulst vanwege zijn tomeloze inzet om jong publiek in Zeeuws-Vlaanderen bij klassieke muziek te betrekken. Dit doet hij onder meer via het door hem opgerichte Scaldis Kamermuziek Festival, dat in 2018 zijn vijfjarig bestaan vierde. Mathieu maakte meerdere, door pers en publiek, zeer gewaardeerde CD-opnames. Eind 2019 verschijnt een opname met viool-duetten van o.m Ysaÿe en Prokoviev, die hij maakte met Maria Milstein, winnares van de Nederlandse Muziekprijs.